Rodzaj projektu: Społeczna odpowiedzialność nauki – Popularyzacja nauki i promocja sportuTytuł Projektu: Popularyzacja i promocja chrześcijańskiego kapitału etycznegoOkres realizacji: 24 mKwota wnioskowana: 112 849,36 złOrganizator: Centrum Etyki Chrześcijańskiej im ks. Tadeusza Ślipko SJ, Wydział Filozoficzny, Akademia Ignatianum w KrakowieWspółorganizator: Instytut Filozofii Akademii Ignatianum w Krakowie
Zasięg projektu: ogólnopolskiProjekt “Popularyzacja i promocja chrześcijańskiego kapitału etycznego” jest odpowiedzią na potrzebę przystępnego i atrakcyjnego upowszechniania chrześcijańskiej refleksji etycznej (która posiada wielu wybitnych przedstawicieli także w Polsce) oraz ukazania przydatności wiedzy etycznej w refleksji nad współczesnymi problemami, a także w podejmowaniu przemyślanych i uzasadnionych wyborów moralnych. Kapitał etyczny jest tutaj rozumiany jako pewien zbiór zasad, norm, reguł praktycznego postępowania związany z określoną tradycją kulturową. Chrześcijański kapitał etyczny jest natomiast oparty na uniwersalnych wartościach etycznych, prawie naturalnym i sprawnościach moralnych (cnotach).
Projekt ma na celu promocję i popularyzację kapitału etycznego przede wszystkim (choć nie wyłącznie) wśród nauczycieli szkół podstawowych i średnich. Jest to wpływowa grupa osób, która może zapewnić szersze oddziaływanie projektu, gdyż ma duży udział w wychowaniu i kształceniu młodego pokolenia Polaków. Według decyzji MEiN od 1 września 2022r. etyka stanie się obowiązkowym przedmiotem w szkołach, co wymaga wzrostu świadomości tego, czym jest etyka i co oferuje współczesnemu człowiekowi wśród szerokiego grona nauczycieli. Chodzi o upowszechnienie kapitału etycznego wśród nauczycieli w postaci nie tylko wiedzy o osiągnięciach i rezultatach badań, ale także poprzez rozwijanie praktycznych umiejętności i kompetencji etycznych głównie nauczycieli, a poprzez nauczycieli także uczniów realizujących edukację na różnych poziomach kształcenia. Budowanie kapitału etycznego w młodym pokoleniu jest zorientowane na przyszłość. Dotyczy formowania społeczeństwa obywatelskiego, które inspirowane wartościami etycznymi będzie mogło podejmować odpowiedzialne i dalekowzroczne wybory oraz realizować w sposób moralnie właściwy zróżnicowane zadania w obszarze życia indywidualnego, rodzinnego i państwowego. Internalizacja kapitału etycznego związanego z własną tradycją kulturową może dokonać się poprzez uprzystępnienie i upowszechnienie aktualnej etycznej wiedzy i umiejętności właśnie w środowisku nauczycieli. Proponowany projekt ma na celu popularyzację, promocję i upowszechnianie najnowszych badań etycznych, w szczególności realizowanych w tradycji etyki chrześcijańskiej, które dotykają tych spraw, o które bardzo często pytają młodzi ludzie. Projekt ma ukazać także przydatność etyki w życiu codziennym i publicznym. Zostanie to zrealizowane przy pomocy ekspertów z różnych dyscyplin naukowych powiązanych z problematyką etyczną, którzy popularyzując badania etyczne będą upowszechniać kapitał etyczny wypracowany w społeczności akademickiej.
W ramach projektu popularyzacja wiedzy etycznej będzie realizowana za pomocą różnorakich środków, przede wszystkim środków wykorzystujących nowe technologie. Zapewni to atrakcyjną formę przekazu treści. W ciągu dwóch lat planuje się przeprowadzenie 8 jednodniowych warsztatów, 8 webinarów, przygotowanych zostanie 24 około 15 minutowych podcastów, 8 około 15 minutowych filmów, stworzona zostanie strona internetowa, która będzie zawierać materiały tekstowe i multimedialne. Uruchomione zostaną także media społecznościowe: profil na Facebooku oraz Twitterze.
Dr hab. Piotr Duchliński prof. AIK – Akademia Ignatianum w Krakowie (Kierownik Projektu)
Prof. dr hab. Piotr Mazur – Akademia Ignatianum w Krakowie
Dr Jacek Poznański – Akademia Ignatianum w Krakowie
CYKL: CHRZEŚCIJAŃSKI KAPITAŁ ETYCZNY W PRACY NAUCZYCIELA
Podcasty nr 1: Filozofia wychowania w praktyce nauczyciela etyki
Podcast nr 2: O kryzysie kultury
Podcast nr 3: Współczesne obrazy człowieka
Podcast nr 4: Młodzi w sidłach kultury
Podcast nr 5: Co począć z pluralizmem…
Podcast nr 6: Krytyczne myślenie w etyce
Podcast nr 7: Dlaczego warto żyć… o suicydologii
Podcast nr 8: Etyka chrześcijańska a kryzys chrześciaństwa
Podcast nr 9: Etyka w kulturze emocjonalizmu
Podcast nr 10: O sumieniu
CYKL: CHRZEŚCIJAŃSKI KAPITAŁ ETYCZNY W PRACY NAUCZYCIELA
Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z kolejnymi materiałami audiowizualnymi z Projektu Promocja Chrześcijańskiego Kapitału Etycznego. Rozpoczynamy cykl ośmiu webinariów poświęconych problematyce różnych zagadnień etycznych, które mogą być poruszane przez nauczycieli w szkołach. Pierwszy webinar w wykonaniu Prof Piotra Duchlińskiego, Kierownika Katedry Etyki w Instytucie Filozofii AIK, podejmuje refleksję nad naturą etyki, pracą etyków, a także skupia się na problemach przekazywania wiedzy etycznej młodym ludziom. Webinar jest pewną inspiracją. Prowokuje do dyskusji i przemyśleń.
Webinar nr 1: O Etyce, etykach i nauczaniu etyki w szkole
Webinar nr 2: Bioetyka w szkole
Webinar nr 3: Czym jest sumienie
Jak mówić o chrześcijańskim kapitale etycznym w XXI wieku?
Jak uczyć etyki? Zaproszenie do dyskusji
Argumentacja w etyce – jak oceniać argumenty w sporach etycznych?
Szkolenie pt. “Edukacja etyczna wzbogacająca życie”
Szkolenie można obejrzeć na naszym kanale na YT.
Szkolenie pt. “Studium przypadku w kształceniu etycznym”
Szkolenie można obejrzeć na naszym kanale na YT.
Szkolenie pt. “Negocjacje i mediacje w nauczaniu etyki”
Szkolenie można obejrzeć na naszym kanale na YT.